Jag har själv hamnat i det-var-bättre-förr-åldern och gör regelbundet det-var-bättre-förr-observationer. Min avsikt att att presentera dessa observationer här. Kanske kan de ge nutidsmänniskan något att tänka på?



fredag 26 mars 2010

Respektlöshet

Fyra kvällar i rad har jag blivit uppringd av en ung kvinna som önskar fråga mig om elabonnemang. Hon ringer för något marknadsinstituts räkning. Jag går tidigt till sängs och varje gång har hon ringt sedan jag har lagt mig. Varje gång har jag sagt att jag kan svara om hon återkommer nästa förmiddag. Ändå ringer hon kvällstid. Detta trots att jag har nix-telefon. Det är brist på respekt. Det var bättre förr. Då blev man aldrig uppringd av unga män och kvinnor som börjar samtalet med att fråga hur man mår. Den sista jag skulle berätta det för är förstås en okänd telefonförsäljare. Eftersom så många inleder samtalet på detta sätt så måste de följa en telefonförsäljningsinstruktion. Jag kan inte tänka mig att försäljaren är intresserad av hur jag mår. Den som skrivit instruktionerna tror kanske att man ska bli smickrad av en sådan personlig fråga. För mig för det motsatt effekt. Så fort jag får den frågan svarar jag att jag inte tänker berätta det och lägger på luren. Finns det ingen som kan lära dessa unga människor att visa respekt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar