Jag har själv hamnat i det-var-bättre-förr-åldern och gör regelbundet det-var-bättre-förr-observationer. Min avsikt att att presentera dessa observationer här. Kanske kan de ge nutidsmänniskan något att tänka på?



tisdag 23 mars 2010

Morgontidningsobservation

För ett par veckor sedan fick jag en faktura på SvD, 2886 kronor för en helårsprenumeration. Jag ringde SvD och sa så här: "Jag tycker att prenumerationen har blivit väl dyr (man hade i ett följebrev skrivit att man tvingats höja priset) så jag funderar på att ta en halvårsprenumeration i stället." Jag lät dem också förstå att jag har prenumererat i 40 år och att trogna prenumeranter betalar mycket mer än de som hoppar på olika erbjudanden. Då säger SvD-representanten: "Du kan få rabatt, du kan få en helårsprenumeration för 2110 kronor". 776 kronor rabatt hu lätt som helst! Jag tackade och vi avslutade samtalet. Därefter blev jag förbannad! Det är så här man gör i det nutida samhället, höjer priset och räknar med att människor snällt betalar. Och när någon klagar så sänker man priset. Man blir lurad! Denna gång upptäckte jag detta, men hur ofta sker det utan att man upptäcker det? Nu för tiden har jag en konstant befogad känsla av att jag blir lurad. Den känslan fick jag aldrig förr.

Idag startade dagen alldeles fel. Det var dags för den nya prenumerationen att ta vid, men det kom ingen morgontidning. När jag ringer SvD visar det sig att de har skrivit fel startdatum på den nya prenumerationen. Det skulle åtgärdas men det tar två dagar att få det korrigerat. När man ringde förr om åren vid utebliven tidning fick man veta att de skulle ordna detta till dagen därpå. Idag när allting är datoriserat tar det två dagar. Det var bättre förr.

1 kommentar:

  1. Hej Gunilla - vad trevligt det var att hitta Dig på bloget - det är inte ofta jag läser inlägg på data _ känslan av att bli lurad är inte alls trevligt. Jobbigt ibland så länge man inte glömer det och hittar annat att tänka på. Mycket hälsningar från Elisabeth

    SvaraRadera