Jag har själv hamnat i det-var-bättre-förr-åldern och gör regelbundet det-var-bättre-förr-observationer. Min avsikt att att presentera dessa observationer här. Kanske kan de ge nutidsmänniskan något att tänka på?



tisdag 10 maj 2011

Klagomål på vården

Varje dag läser man i tidningar om människor som råkat illa ut i sjukvården. Jag hör själv till dem som har klagomål på vården. Efter att ha fått nog i en sju år lång vårdprocess som pågår fortfarande anmälde jag ett klagomål till Socialstyrelsen. Det är dit man ska anmäla klagomål nu när HSAN lagt ner sin verksamhet vid årsskiftet 2010-2011. Anmälan skickade jag in i början av februari. Någon bekräftelse med ärendenummer kom aldrig. I slutet på april fick jag ett brev där man gav besked om att ärendet var avskrivet med motivering att man endast behandlar händelser som ligger max två år tillbaka i tiden. Mitt sjukdomstillstånd började 2004 och pågår fortfarande. Bara under senaste året har jag gjort 20 läkarbesök i ärendet. Jag tolkade beskedet som att Socialstyrelsen missförstått min anmälan, dvs. inte läst händelseförloppet i bilagan, och skickade ett mejl till handläggaren och påtalade detta. Något bekräftelsemejl kom inte.

Jag är van att myndighetsbeslut följs av en text om hur man överklagar dessa. I Socialstyrelsens besked fanns ingen sådan skrivning. När jag sökte på nätet fann jag till min förvåning att Socialstyrelsens beslut inte går att överklaga! Det känns som om vi bor i forna Sovjetunionen. Det var bättre förr!

Gunilla Brattberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar