Jag har själv hamnat i det-var-bättre-förr-åldern och gör regelbundet det-var-bättre-förr-observationer. Min avsikt att att presentera dessa observationer här. Kanske kan de ge nutidsmänniskan något att tänka på?



torsdag 6 maj 2010

Den sjuka marknaden

Idag skulle jag köpa en list. Jag behövde 2,20 meter och listen såldes endast i längder av 2 meter. För att få det jag behövde behövde jag således köpa 1,80 meter som jag inte behövde och inte heller kommer att behöva i framtiden. Härom veckan hände samma sak med krokar. Jag behövde en krok av en speciell modell men de såldes bara i påsar om fyra krokar. Så nu har jag tre krokar som jag inte behöver. Det var bättre förr. Då kunde man köpa det man behövde. Nu måste kan köpa en massa som man inte behöver för att få det man behöver. Det är helt sjukt! Det finns snart ingenting som inte styrs av marknadens vinstmaximeringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar